Undervisningsforløb, Links og Kreativt hjørne

Anderledes matematik

For nylig så jeg en video af Dan Meyer på http://www.TED.com, som gjorde op med matematisk praksis i undervisningsbøgerne i USA. Jeg fandt hans ændrede fokus i matematik inspirerende. For hvis vi skal have eleverne til at have en dybere forståelse for matematikken, skal vi gå uden for matematikbogen.

  1. Brug et billede eller et videoklip
  2. Lad eleverne stille spørgsmål – for hvad kan man undersøge?
  3. Lad eleverne samtale herom – gå evt i grupper, hvilke oplysninger skal vi bruge for at kunne svare?
  4. De nødvendige oplysninger
  5. Hvordan regner vi så stykket ud?
  6. Evt. Forklar opgaven for dine kammerater – fokus på mange forskellige muligheder – eller stil din opgave til billedet til dine klassekammerater

Det giver mange muligheder, men også et fokus på, hvilke oplysninger vi skal bruge for at løse forskellige opgaver. Der er altså flere lag i opgaven – Spørgsmål, Oplysninger, Regnemetoder og Forklaring

Opgaveformen kan bruges på mange forskellige niveauer i matematikundervisningen og i naturvidenskabelige fag, og kan udvikles løbende med større og større krav til eleverne.

Hvilke spørgsmål kunne man fx stille til:

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: